De nieuwste uitgave van Poppenhuizen en Miniaturen is vanaf nu hier te bereiken. In deze nieuwe uitgave van Poppenhuizen & Minaturen 118 lopen we op rozen met een mooi geborduurd kleed, verlichten we de boel met een moderne lamp en ziet u de restauratie van een antiek poppenhuis. Daarnaast leest u ook het slot van het Verhildersum tuinhuisje en vertelt Maria Visser over haar Zaanse huisje. Dit alles en nog veel meer in de nieuwe Poppenhuizen & Miniaturen nummer 118!
Een verslag van de beurs van 17 en 18 september in Barcelona van Yvette Snel.
Ik liep over de beurs en was hoogst verbaasd dat er weer spulletjes in totaal nieuwe miniatuur stijlen te koop zijn. Ook apart, maar leuk, dat ze synchroon lopen met mijn eigen voorliefde op dit moment: shabby look en vintage meubelen à la Provence stijl.
Het boek van Christine Lea Frisoni- Maison Miniature heeft een heel diepe indruk op me gemaakt, en ik tracht dat nu door te voeren in mijn eigen grote poppenhuis. Dat poppenhuis moet eigenlijk Normandie te 1893 verbeelden, maar is meer Provence 1893 met versleten witte meubelen. Het idee erachter is leuk, en ik was dan ook erg enthousiast dat deze stijl op de beurs zo goed vertegenwoordigd was.
Er waren onder andere twee lieftallige dames, Olga en Sara, die allerlei zeer mooi gemaakte witte kandelaars en kleine meubels verkochten.
www.olgaysaraminiaturas.com
Syreeta Edwards is een bekende voor mij, en ook zij heeft het roer omgegooid naar vintage. Zij vertelde mij dat ze internationaal op vele beurzen te vinden is, waar ze potjes en doosjes voor cosmetica en verzorgingswinkeltjes in het klein verkoopt. Ik kocht bij haar een kruidenzakje en een deurstop in de vorm van een eend.
www.syreetasminitures.com
Bij mini Kukades uit Benidorm vond ik mooie tafels gevuld met allemaal kruiden in manden en zakken en oude versleten kasten.
www.benidormweb.com/minikukades
Bij www.merchearagominimac.blogspot.com waren helemaal aangeklede oude fietsen en motoren te
zien en te koop, bij www.ankinakia.e-montse.com waren knuffels en beertjes te koop.
Om u niet te eenzijdig te informeren heb ik ook nog een site van een mevrouw die heksen maakt. www.Sorayaminiatures.jimdo.com
Etsy shop: www.etsy.com/shop/faeriemaker
Bij www.minimodernas.es zijn strak moderne meubels te koop, waar ook een tafel stond die met met humor was opgedekt. Zo was bij de dokter op de onderzoektafel een skelet neergezet. Misschien moest de patient erg lang wachten op de dokter?
En dan was er nog ons aller Angie Scarr, welbekend onder de oude rotten van deze hobby. Angie is een Engelse en is onder andere bekend vanwege haar Fimo gerechten.
Sinds enige jaren woont zij in Zuid-Spanje.
www.angiescarr.co.uk
Voor mijn eigen collectie had ik mijn oog laten vallen op een plankenkast voor een bakkerij: mooi versierd met krullen aan de zijkant, gevuld met allerlei dozen chocolade en koekjes en snoepjes maar wel erg duur. Talloze keren ben ik er langs gelopen en ik dacht, als ik nou verder bijna niks koop op de beurs, zal ik de kast dan meenemen?
Op het laatste moment had ik mijn besluit genomen. Ik ging het kopen! Ik ging naar de verkoopster en ja hoor... verkocht! Ik viste naast het net. Met veel bombarie maakte ik de verkoopster dramatisch duidelijk dat mijn leven niks meer inhield nu ik die kast niet in mijn bezit zou hebben. Zie je het voor je, in mijn beste Spaans! Iedereen moest lachen, maar ik had mijn geliefde kast niet. De verkoopster zou kijken of ze thuis nog een lege kast had en dan zou ze mij bellen. Dit zou nog veel beter zijn, want dan zou ik de kast zelf kunnen inrichten, en waarschijnlijk voor een beter prijsje ook.
Helaas heb ik nog geen belletje gehad...
Verder wil ik Marian Barends uit Delft een eerbetoon geven. Vele jaren stond zij op de Nederlandse beurzen met haar ieniemini huisjes. Het was rennen bij haar, want anders was alles al verkocht voor de beurs überhaupt begonnen was! Inmiddels is zij al zo’n vijf jaar geleden gestopt met het maken van miniatuurtjes en maakt zij nu mooie natuurfoto’s van planten en bloemen.
In de oude afleveringen van Poppenhuizen & Miniaturen waren vaak reportages van haar werken te vinden. Vaak heb ik kleine huisjes bij andere miniaturisten gezien, maar die hadden niet die speciale swing zoals bij Marian. Zoals te zien is op de foto, heb ik een hele verzameling huisjes van haar en die bewaar ik in een Ikea kastje.
Op de beurs in Barcelona, heb ik dit kastje tentoongesteld te midden van andere mooie kijkkastjes. De bezoekers verdrongen zich om mijn kastje en maakten foto’s. Ik ben zeer benieuwd waar hun foto’s terechtkomen!
Meedoen met de Dickenswedstrijd? De eerste 25 aanmeldingen ontvangen een kleine verrassing. Verder ontvangen alle deelnemers twee gratis VIP-toegangskaarten voor het Dickens festijn.
|
|
|